tisdag 17 mars 2009

På banan igen!

Tack vare mina "sponsorer" och goda vänner Bosse och Britt,
är jag på väg igen.

När jag lämnade Skåne och Hammenhög, var jag hemlös
och vilsen, visste inte riktigt vad jag skulle göra och ta vägen.
Men i Halmstad så stod min nya "termos" och väntade.
Så det var bara och köpa och koppla på.
Så nu är jag med hem igen!
Och vet var jag skall ta vägen!
För tillfället så är jag hos mina goda vänner Kapten Enok och Arla.
Hämtar kraft, lust och vardag här.
Min vardag ser definitivt inte ut som deras.
Jag har ju problem med en herrans massa saker.
Så har dom egentligen bara ett.
Bäver!
Jepp, det är sant, i välfärds Sverige har vi ett dolt problem, bäver.
Mina vänner som bor vid en gammal kvarn från 1600 talet.
En kvarn som man drivit med vattenkraft dom sista 400 åren.
Men nu håller bäver på att ta över allt.
Mina vänner tillbringar timmar och dagar med att riva dammar och jaga bäver.
Dom har försökt med ut tröttnings metoden i tre år nu, men nu har dom givit upp.
Så nu är det jakt som gäller.
Trodde från första början att det hela var något slags skämt.
Bäver problem vad fan är det?
Men nu har jag varit runt på deras marker och sätt det hela med egna ögon.
Och det är verkligen ett problem.
Dom har försökt allt.
Men nu är det bara dynamit eller jakt som gäller.
För dom är verkligen flitiga dessa djur,det Robban och Arla släpar undan på ett
par dagar, tar bara bävern något dygn att återställa.
Och då återanvänder inte bävern det Arla och Robban släpat bort.
Nej nytt friskt virke ska det vara!
Så alla dessa ofantliga högar som familjen släpat bort och som ligger i stora högar på deras marker, skiter bara bävern i.
Så han forsätter bara att avverka på, och bygga sina dammar.
Undrar om man kan äta bäver?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter HELT otroligt. Jag försöker ständigt tro på Robban när han berättar detta. När jag gick på Jägarskolan fanns där en fotograf som ständigt försökte fotografera bäver, men han lyckades aldrig.

För övrigt kan man äta dom. Dom ska rundflås först ;-)

Anonym sa...

Jag vill ha en bävermössa!