onsdag 8 juli 2009

Haru..

..någonsin blivit jagad genom isen av en 20 meters bogserbåt, käringjävel?

Nu var jag riktigt förbannad, till och med min inbyggda 150 amperes säkring hade gått.

Nu skulle hon få,satkäringen. Kastar mig akteröver och lägger av släpet, va fan tror hon? Kasta sig framför båten vilt skrikandes: - här får ni inte åka! - här ska vi åka skridskor!

Jag försökte bara göra rätt för mig och tjäna mitt uppehälle och då blir jag utsatt för någon slags "greenpeace" attack.

Vi hade jobbat hela föregående dag och hela natten med att släpa upp en flytbrygga till Lambarö i Mälaren, att det sen var is gjorde inte det hela lättare. Och så sker det här! Ett stort gäng med skridskoåkare samlas framför mig på isen. Dom skriker och vrålar.
Så det var bara att backa upp och höra vad dom ville. Det visar sig att dom skall åka skridskor precis där jag ska bryta mig in för att lämna av bryggan, dom tycker helt enkelt att jag skall ta mitt pick och pack o fara dit solen aldrig lyser. Jag försöker snällt och vänligt förklara att det här är mitt levebröd och att jag inte får betalt om jag inte levererar bryggan på sin plats, vilket möts av totalt oförstående. Dom skulle minsann åka där endå, stämningen blir ganska snabbt rätt hätsk och jag börjar ilskna till! Frågar till och med om dom tycker att skridskoåkning går före yrkestrafik, vilket dom proppsar på att det gör! Inser efter ett tag att det inte var lönt att diskutera, så det var bara att ge sig upp i styrhytten och forsätta med det jag höll på med när dom här idioterna dök upp. Alltså att bryta in den här bryggan. Det är då det händer! Kärringjäveln kastar sig framför båten.

Det är då det brister i huvudet på mig, så jag lägger av släpet, backar 5 båtlängder och tar sats, nu har även min besättning insett att jag är på väg att bli bärsärk. Dom försöker att prata mig tillrätta, vilket naturligtvis inte hjälper. Jag hade ju bestämt mig, nu ska här brytas is! Så, full fart fram, jag hinner att få upp riktigt bra fart innan jag brakar in i isen. Vilket får isen att gå i vågor mot hela det militanta skridskogänget. Jävlar vad dom rusade, kärringen som slängt sig var naturligtvis först. Upp på land for dom.

Efter det att jag brutit in bryggan på sin plats kommer naturligtvis polisen. (är jag förvånad?) Sen börjar det vanliga myndighets pratet med allt vad det innebar. Men det visade sig att jag hade tur för en gångs skull, Lambarö sundet som jag hade brutit upp är i vanliga fall avlyst för fartygs trafik på vinter halv året men just i år så hade man glömt det. (vilket jag naturligtvis sa att jag hade kollat upp)(lögn naturligtvis!) Så jag gick fri, fast polisen tyckte att jag varit lite brysk i mitt agerande, plus att jag fick tipset av dom att inte gärna visa mig där upp på ett tag, då arrangörerna av vikingarännet var måttligt roade.

6 kommentarer:

vindstyrka 11 sa...

Snyggt skrov, påminner om någon. Vikingarännet är en fluga som går över när isen släpper ändå.

Anonym sa...

så det var du!

Hasse sa...

Härligt !!!

Anonym sa...

Bra gjort tycker jag

Anonym sa...

hört samma sak från bror din, fast då var det han som körde båten...

Haveristens logg sa...

Min bror?? Körde han min bogserbåt!? Tror inte det.