lördag 30 maj 2009

Ulkas Molle (mjuk shanker)

Syfilis!
Nisse kom hem till mig igår och sa:
- Pappa jag tror du har syfilis!
-Va?
- Tror du behöver komma ut i solen lite mer!
Solen? Syfilis? Jag fattade inget.
-Hur tänker du nu?
- Jo när man har Syfilis så ska man vara mycket ute i solen, och så finns det ett speciellt shampoo. Ett shampoo för hela kroppen.
Nä men va fan. Vad visste han som inte jag vet?
Snabbt i och googlade syfilis och fick fram det här.

Vanligtvis smittar syfilis genom samlag, men den kan även smitta med blod. Syfilis kan också överföras från en gravid kvinna till fostret. Det första symptomet på smittan uppträder inom någon månad efter smittotillfället i form av ett litet sår på huden, där man varit i kontakt med bakterien, oftast på könsorganen (det primära stadiet). Sjukdomen har lång inkubationstid, 2-10 veckor.

Inte ett stavelse om sol och shampoo.
Nu har ju jag lite små sår på huvudet, men det är ju på det huvud som jag använder när jag försöker tänka. Inte det huvud som tänker åt mig.

-Men nisse! Vad har du fått allt det här ifrån?
-Jo du vet våran kompis Jonny? Han har syfilis, och han är tillsagd att sola mycket.
Nu var jag tvungen att tänka efter igen, känner bara två Jonny.
Den ena är gift och skötsam och den andra har ett förhållande, men får aldrig "nuppa"
För mig var det en helt otrolig tanke att någon av dom hade syfilis.
Och hur blev jag inblandad i det?

-Nisse nu får du för fan förklara dig!
- Jo du vet, när jag klippte dig så såg jag att du hade syfilis.
-Va?
- Jo du hade liksom skorv i huvudet.
Sakta gick det upp en talgdank för mig, han har tänkt rätt men sagt fel.
Han pratar om Psoriasis.

Psoriasis är en ärftlig sjukdom med en inflammatorisk sjukdomsprocess och fjällande symptom i huden. Villkor för att en individ får sjukdomen beror på om denna har nedärvt anlag för psoriasis på båda föräldrarnas sidor. Föräldrarna bär ofta genen latent (dvs utan att den har brutit ut på bäraren) och psoriasis-utbrotten hoppar ofta över en generation.
Psoriasis är en autoimmun sjukdom d.v.s utslagen beror på att immunförsvaret attackerar sig självt. Den är kronisk vilket betyder att en psoriatiker kommer få leva med den hela livet. Den bryter oftast ut i 15-30-årsåldern, men det finns undantag.
De drabbade löper stor risk att drabbas av klinisk depression pga tillståndet - särskilt yngre individer

Nu tror ju inte jag, att bara för att jag har lite skorv i huvudet, och valt ett annat sätt att leva, ska drabbas av allt skit!
Nu har jag inget av ovanstående. (tack och lov)

Men det är skönt när barnen tycker om en och bryr sig.

Inga kommentarer: