lördag 21 november 2009

12 - 4 Hundvakten

Jag fick nästan alltid gå den sk hundvakten när jag var till sjöss.
Vilket innebar att man jobbar 12-4 dag som natt.
I mina uppgifter ingick bla att purra kocken 0320.
Så även den här morgonen, så jag skramlar ner i hans hytt med den vanliga start upp groggen ( en liten skvätt saft i botten så fyller man på med vodka tills den blir klar).
Sen var det bara att banka på hans hytt dörr tills han vaknade och kom upp och öppna, kocken hade i motsats till alla andra sin hytt dörr låst i sjön.
Det kan ju iofs ha med att göra att vi hade hivat in en 1.5m boa-orm vid
namn Ingalill i hans koj för ett par veckor tidigare.

På väg tillbaka till bryggan hör jag att det brakar i mässen.
Vem är uppe den här tiden på dygnet?
Traskar dit för att se vem det var.
Och med huvudet nerkört bland allt vårat kallskurna står en
STOR JÄVLA NEGER.
Som vänder sig mot mig och väser:
-if U tell J kill U!
"Panik"
Jag for åt ett håll och "bammsingen" åt ett annat


Jag rusade upp på bryggan med andan i halsen och ordentligt rädd.
-Ämenvafan, Jag mötte en stor jävla neger i mässen.
Skrek jag till styrmanen.
Som naturligtvis trodde att jag drev med honom, vi var ju ett par dagar ut i sjön osv men efter en stund så lyckades jag övertala honom att så var fallet.

Vi hade alltså en fripassagerare ombord!

Nu gick STOR larmet!
Alle man på däck.
Vi har en fripassagerare ombord!
Hela båten söktes igen från kölsvin till skorsten.
Och inte en neger hittades.

Nu började det muttras bland "gubbarna"
-Vad är det som händer?
-Är det någon som fått fnatt?
- Någon som ser i syne?
- Har han rökt på igen?
Och så var det ju söndag, så de flesta "gubbarna"var bakis, trötta och lediga.
Och nu hade jag lurat upp hela gänget för att jag hade rökt på och hade haft "hallisar".

Inte bra inte.

Ingen stor jävla neger, ingen "bammsing" och ingen fripassagerare.
Bara törna in igen och gå o lägga sig.
"Gubbarna" försvann ner i sina hytter med arga ögonkast på mig och jag fick mig en utskällning av befälet.

Traskandes ner i inredningen tänker jag:
-Såg jag någon neger?
- Var det verkligen det här som hände?
-Är jag riktigt klok i huvudet?

Sen slog det mig.
Jag purrar min goda vän Skånska Lasse så får han hjälpa mig ur det här.
SL var ju med och letade och han känner mig väl, han kan säkert förklara vad det var för fel på mig.
Så där satt jag och tömde mig över honom, satt nog i 20 minuter och gnydde.
När han avbröt mig.
-Åke, jag vet att du har rätt
-Va?
-Jo jag sa att jag vet att du har rätt
-Va?
-Jo jag hade "bammsingen" under min koj hela tiden när vi letade.
-Va?
- Jo du måste förstå Åke, det var vår "bammsing"
-Va? Vår "bammsing" (nu fattade jag inget)
-Jo det var den killen som jag köpte vårat gräs av, och när han mötte dig i mässen så rusade han rätt ner i min hytt för att gömma sig (han hade ju varit där när jag köpte gräset) så jag vaknade av att jag såg ett par fötter försvinna under min koj,
sen gick ju larmet så det var bara att se till att han höll sig gömd, jag ville ju inte att han skulle "gola" oss.
-Så du har vetat att jag har haft rätt hela tiden och du hade "bammsingen" gömd under kojen?
-Jepp
-Fattar du att jag har hela båten emot mig? Att alla tror att jag "törnat" och har "hallisar".
-Jamen vad fan skulle jag göra?Jag kan ju inte "gola" mig själv.
-Jaha var är han nu? Ligger han kvar under kojen? Å du, det var ju en stor jävel,hur fick han plats?
-Så stor var han ju inte, ganska liten faktiskt, en liten kille på 16-17 år, och han är inte kvar under kojen, när allt hade lugnat ner sig fick han lite mat och ett par dricka av mig sen försvann han.
-Jaha så nu har vi en "golneger" som springer runt i gångarna, va fan gör vi nu?
-Vi kan inte göra så mycket, det är bara vänta och se.
-Vänta och se! Är du inte klok i huvudet? Hela jävla båten går och tittar snett på mig, jag kommer ju att få åka hem när vi kommer till Europa.
-Jamen vad fan ska vi göra? Har vi tur så ramlar han i sjön.

Nu gick det ett par dagar och ingen neger dök upp.
Folket ombord tittade mer och mer konstigt på mig.
Vissa slutade helt och hållet att prata med mig.
Blev t om stoppad på alkohol.
Och hela tiden så var det bara jag och SL som visste att jag inte var ute och cyklade.

Så en tidig morgon så dök negern upp igen.
Chifen fann honom sovandes i skorstenen.
Och så var pådraget igång igen.
Överstyrman rusar in på bryggan och hämtar lin-geväret (det var ju en stor jätte neger vi hade emot oss).
Och hela besättningen manar reling.
Fram kommer då våran "bammsing" skitig, hungrig och ganska trött.
Blir ju inte så mycket sova i en skorsten.
Och naturligtvis så var han ju inte så jävla stor!
(vilket jag fick äta upp i veckor)
Nåväl, ordningen var återställd, negern låstes in och folk började prata med mig igen (fick till och med ett par bira av någon)


Dagarna som gick innan vi var uppe i Europa var ganska nervösa för mig och SL.
Skulle han "gola" oss?
Och vad skulle då ske?

Nu sa vår neger inget om oss.
Han hölls inlåst för att sen bli hämtad av polisen i Rotterdam när vi väl kom dit.
Timmarna innan vi kom fram var det någon som släppte ut honom så att han förmodligen kunde kasta sig i sjön och simma iland.

Jag har konfronterat SL om det här ett antal gånger men han blånekar.



5 kommentarer:

vindstyrka 11 sa...

ÄNTLIGEN!

Anonym sa...

Gud vad du hittar på!

Anonym sa...

ha ha golneger
roligaste jag läst på länge

Anonym sa...

spelar det någon roll om en bra historia är sanning eller lögn?

Magnus sa...

De var väl de Lisa Marklund oxå tyckte :)