torsdag 25 juni 2009

Muskö Örlogsvarv

Och hur fan ska jag kunna förklara det här?
Där står jag inlåst i ett klädskåp med famnen full av tjuvgods.
Ombord på jagaren Småland.
På Muskö örlogsbas, och med ÖB och en massa minstrar utanför.
Jag hör dom närmar sig mitt "tjyvhål" dom till och med börjar och öppna dörrar för att titta in i skåpen.
Sen hör jag vad samtalet handlade om.
Småland skulle till Göteborg och bli museifartyg, så allt skulle bevaras och inget fick tas därifrån.
Och där står jag i skåpet med famnen full av tjuvgods!


Och hur hamnade jag där?
Enkelt!
Jag jobbade som styrman på en tank båt och skälet till att vi var där var att vi skulle läktra henne (Småland) på alla oljer som fanns ombord.
Vi hade fått veta att Småland skulle huggas upp, så det kändes lite som jul afton för en sådan som mig. (gillar konstiga saker)
Tänk att få smyga runt på en gammal jagare, kolla lite här, plocka lite där.
Stoppa fickorna fulla med bra och ha saker.
Och inte en jävel hade sagt något om att det skulle bli ett museiskepp.

Men jag hörde dom komma, så jag smet in i skåpet.
Nu blev jag riktigt skit nervös!
Vad skulle jag säga när dom sliter upp mitt skåp?
- Hej har bara gjort en liten inventering, allt är ok här?
- Oj ursäkta jag måste somnat?
- Hoppsan är ni här också?
- Hej jag heter Åke, jag kom hit för att stjäla?

Inget av detta behövde jag använda, dom öppnade dörren bredvid min.
Konstaterade att det var tomt och drog vidare.
Så där stod jag i mörkret i min klädskrubb.
Med skakiga ben och genom svettade overall.
Var faktiskt vid det ögonblicket som jag insåg att jag inte dög till tjuv.
Hörde folket stöka omkring i båten i över en timme.
Och där satt jag fast och vågade inte röra mig.

Jag kom tillbaka ombord på min egen båt med lite tjyvgods.
Men det där var något som jag aldrig gör om.

1 kommentar:

denis sa...

hej- mon ami...du- jag prata englishka med a liten advise..on visual ease...The blo is great and I understand well read with great and funny content..men..it could be easier on the ye if you use a dark grey background rather than Black with white writing..vi ses..Den