söndag 28 december 2008

Goa "gubbar" och "gummor"

Stelth-Åke

Nä igår kväll fick jag nog. Insåg att nu var vi stekta och att det bara var att hitta på något.
Efter att ha gått igenom alla alternativen så förstod jag att det fanns bara ett.
Stöld!
Och efter som jag aldrig varit någon bra tjuv så var det bara "pallning" som återstod!
Vi har nu varit utan mat ett par dagar, och svält har väl aldrig varit riktigt min grej!
Kom att tänka på att jag under mina promenader här i trakterna, så hade jag vid flera tillfällen passerat en bondgård där det växte apelsin träd, och där dom även odlade potatis.
Så min tanke blev då sådan att dit tar jag mig och pallar lite potatis och apelsiner!
(smart kille..va?)
Vi var ju som sagt hungriga!!!
Sagt och gjort.
För att ta sig fram till denna gård var jag då tvungen att passera ett inhägnat fält (varför det var inhägnat fick jag reda på senare).Så jag sätter igång att smyga mig över fältet och lyckas osedd ta mig fram till potatis landet där jag lyckas gräva upp lite potatis, och sen vidare över till apelsin lunden där jag lyckas roffa åt mig ett gäng apelsiner. (skönt äntligen snart något i magen)
Sen var det ju bara att ta sig över fältet och hem!
Tji fick jag!
Så där smyger alltså jag över fältet med famnen full av potatis och apelsiner.
Helt plötsligt så hör jag att det kommer någon!
SKIT!!
Vad ska jag nu göra???
Kastar mig ner på backen och drar ett par palmblad över mig.
Så där ligger jag nu! En man i medelåldern med leriga kläder och famnen full av stöldgods ute på en åker i Spanien... skakar av skräck. Ty jag vet ju att bonden står där med sin hagelbössa och bara väntar på att ta fast il dådaren!
Hör hur han stannar bara ett par tre meter ifrån mig!
Det går fem minuter. Det går tio minuter,
Inget händer!
Tankarna bara rusar genom huvudet!!
Vad händer om jag åker fast??
Deportering?
Livstids kastrering?
Spöstraff?
Garrotering?
Allt skit bara rusar genom huvudet!
Det går femton minuter och jag hör hur bonden bara står och väntar. Hör till och med hur han andas....Så nära är han!
Det är nu jag ger upp!..Tänker att det är bara att ge sig till känna. Kan ju inte ligga här som en idiot hela natten. Hoppas han inte skjuter direkt! Vill åt minstonde få en chans att försöka förklara mig!
Så det är ju bara att resa sig, vilket jag gör!
Så vad händer?
Jo! jag stirrar in i ett par av dom svartaste ögon jag någonsin har sett.
Det är en JÄTTE tjur!
Och nu menar jag "grande"
Vi stirrar in i varandras ögon för en kort sekund!
Sen flyr vi åt var sitt håll... Tjuren vilt brölande och jag med potatis och apelsiner farande att alla håll!
Lika rädda bägge två!!
Tar mig på något vis bort och över stängslet!
Och lyckades till och med få med mig lite av tjuvgodset!

Står nu där med vilt bankande hjärta!!
Jag överlevde!!
(det är nu jag förstår varför fältet var inhägnat!)
Men kommer jag nu bara på hur jag tar mig runt , så ska bonden få sig en på hälsning igen då jag vet att han har höns också.. lyckas jag inte roffa åt mig en höna så kanske jag kan "palla" ett par ägg!!(undrar vad straffet för höns stöld är i Spanien?)

Goa gubbar och gummor!

I min situation så blir man lätt ödmjuk!
Väntar bara på att arv tanten ska dyka upp! (eller grävas ner)
Men eftersom jag inte har någon sådan kvar!
Så får jag sätta min tillit till sponsorer!

Vilket faktiskt har dykt upp!!
Och från det mest oväntade håll!
Folk som bryr sig!
Underbart!!
Så ni goda och underbara "gubbar och gummor" er har jag att tacka för min överlevnad!
Tänker inte nämna någon men NI vet vilka ni är.
Er har jag att tacka för min överlevnad!!!!
Kanske jag till och med kan strunta i höns stölden!

SÅ tack! tack från mitt hjärta!!

Ps.. ni skulle bara veta hur mycket gott man kan laga med bara lite potatis och några apelsiner ..Ds

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har boken kommit fram? Där finns faktiskt ett par adekvata överlevnadstips ;-)

God fortsättning och lycka till med "tjyveriet"!

Kram!

Anonym sa...

Ok, jag ska kolla med Pelle på förlaget. Han fixar det!

/C