lördag 3 januari 2009

Bokslut 2008

I dag går tankarna som pop corn i mitt huvud! Ska försöka att få till något slags avslut på 2008!
Vilket inte är så lätt! 2008 har nog varit ett av dom mest omtummlande åren i mitt liv!
När jag väl hade bestämt mig för att flytta den där regniga dagen i februari, så visst jag nog inte vad jag gav mig in på!
Det var ju så mycket som skulle ordnas o fixas.
Sen hade ju jag precis mött V också (V den spröda och sköra)
Men jag hade på något vis ändå bestämt mig!
-här kan jag inte bo kvar , här kan jag inte leva!
Tror till och med att jag hade gått under på något vis.
Så det var bara att slå igång packningsmaskinen.
Är ju en hel del som måste ordnas.
Saker som ska säljas. Grejor som ska packas och en lägenhet som skulle hyras ut!
Lägenheten ja.... Är en historia för sig!
I den har jag bott i 10 år, var på något sätt den enda fasta punkten jag hade kvar!
Där var jag ju trygg!
Så den skulle jag naturligtvis inte göra mig av med.... Den skulle jag "bara" hyra ut ett år. Så att jag hade någonstans att ta vägen när jag kom tillbaka!
Men tji vad det sket sig!!
Så nu står jag där med ett fullt källar-föråd!
Fullt av minnen efter mitt tidigare liv...Fullt av minnen efter mina föräldrar och bror!
Vet inte ens hur jag ska få råd och åka till Sverige och ta hand om eländet!

Köpte mig en husvagn av min chef och gode vän Björn.
Den packade jag full med saker som skulle med ner!
(fan..jag skulle ju vara borta i ett år)
Så in med verktyg , kläder mm mm plus att vi sista natten i Waxholm även knölade in min moped (måste ju ha något att åka på här nere)

Så gav vi oss då iväg jag och min kusin Jimmy (som en del av er känner som "Bolek")
Resan gick ner till Malmö där vi röjde ett par dagar med min god vän Tony (Tony the hunk)

Sen var det båtresa ner till Travemunde (tack för hjälpen med den..Tony)

Och sen vidare på en vansinnes färd genom Europa.... Många god skratt och ett par nära döden upplevelser!

Pengarna tog slut redan i Frankrike!
Dom sista korvörena gick åt till en burk ravioli på Fransk/Spanska gränsen!

Så hungriga och röksugna så inser vi att inte bensinen skulle räcka!
Och nu var det bara 25 mil kvar!
så vad att göra?

Bara parkera husvagnen på en parkering.. koppla loss och forsätta utan den!
Tänkte att utan vagn så åker vi betydligt billigare!!
Så efter 400 mil massor av sorger och bedrövelser så står jag då där!
Hemma!!
Utan ett skit!.... Konstig känsla!!!

Dagen efter så for jag och Nils min son dom femtio milen fram och åter för att hämta vagnen som faktiskt stod kvar...Orörd!

Fick sedan lite jobb här nere, kanske inte så mycket som vi behövde...men vi gick i allafall runt!

Ger mig till och med ut på ett par resor till Ryssland och Estland. Då jag fått ett skeppar jobb för det Norska rederi jag jobbat för förut.

Lyckas till och med bli av med alla mina behörigheter på planet till Tallin!
Och någon försäkring har jag ju naturligtvis....Inte!
Så där har jag ytterligare utgifter när jag kommer till Sverige..(behöver verkligen inte fler)

Så idag så har jag kanske inte så många alternativ kvar!!!!!

(om allt verkar lite rörigt?...Så beror det på att jag idag har lite svårt att fokusera!)

En god vän hörde av sig och sa att jag kunde få låna lite pengar så att vi skulle överleva helgerna.. ..(tack!!)

Så denna vänliga själ sätter naturligtvis in pengar på mitt konto här i Spanien!..(återigen tack!)
Men vad jag min idiot glömt var ju att där har jag ju mina sjukförsäkringar mm och att det går via autogiro!

Så nu har jag dom finaste försäkringar man kan få här nere men ingen mat!
ALLT!! gick åt!
Men va fan!... händer det något så är jag i allafall försäkrad!

Så vad sker nu????

Något som är riktigt kul är att min blogg växer!!!
Har nu snart haft 500 besökare!
Kul...... Men skrämmande!

Något som faktiskt började med ett sätt att få ur sig en massa konstigheter ... Och ett sätt för mig att "prata" med mina barn!

Nu känns det som om det är en massa människor som läser!
Kul..... Men skrämmande!

Helt plötsligt så ställer jag själv en massa krav på mitt skrivande!
Kan inte bara hasta iväg något för skrivandes skull!

Måste till och med läsa igen vad jag själv skrivit!
Sen att jag inte alltid tycker om vad jag skrivit är en helt annan sak!

Så vad sker nu då???

Jo får vi inget jobb i det närmaste så måste jag kanske åka till Sverige i allafall.
Packa min oskattade obesiktigade och oförsäkrade bil.. (om jag får ihop till bensinpengar)
Med vad jag kan få i den....Lämna resten här!
Och sedan ta skeden i vacker hand och försöka jobba ihop pengar så att jag kan återvända hit!

Hit som jag nu mer kallar hem!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att alla dom här som läser din blogg kunde lägga en tia var för nöjets skull. Lägg ut ditt kontonummer för fan och låt folk pröjsa! Jag tror många kan betala mycket mer (kanske 50 buck), bara för dina stundtals "obetalbara" storys. Dikter och skrifter har alltid i alla tider haft sitt värde och alltid kostat mångdubbelt mer för upphovsmannen som har levat sig igenom skiten.

Jag är glad över dina försäkringar. Rock on Haveristen - go for it!

ppp sa...

fan ÅKE ge inte upp om du kan vänta ett tag till så kommer de en snedseglare till,håll ut. kom ihåg när vi gick mellan finlad å sverige när de va storm de klarade vi så håll ut ja kommer så fort ja kan ska försöka få me din bror oxå,sen skaffar vi ett fartyg å blir miljonärer.håll ut.mvh.pelle

Anonym sa...

Tja Åke, hörru snart e ja där nere! vi får koka ihop något så ska allt lösa sig ska du se!:) MVH Ewertzh